SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número5Descrição dos casos hospitalizados pela COVID-19 em profissionais de saúde nas primeiras nove semanas da pandemia, Brasil, 2020Plantas medicinais e pessoas com tuberculose: descrição de práticas de cuidado no norte da Bahia, 2017 índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

  • Não possue artigos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Epidemiologia e Serviços de Saúde

versão impressa ISSN 1679-4974versão On-line ISSN 2237-9622

Resumo

LIMA, Mateus Henrique Guiotti Mazão et al. Magnitude and temporal trend of leprosy indicators in Goiás, Brazil: an ecological study 2001-2017. Epidemiol. Serv. Saúde [online]. 2020, vol.29, n.5, e2019575.  Epub 02-Nov-2020. ISSN 1679-4974.  http://dx.doi.org/10.1590/s1679-49742020000500012.

Objective:

To analyze the trend of leprosy indicators in Goiás between 2001 and 2017.

Methods:

An ecological time series study was conducted. Leprosy morbidity and operational indicators were calculated using Notifiable Health Conditions Information System data. Prais-Winsten regression was used for trend analysis.

Results:

There was a falling trend in the detection rate in the general population (Annual Percent Change [APC] = -6.8 – 95%CI -8.2;-5.4) and in children under 15 years old (APC = -7.2 – 95%CI -8.5;-5.9); a rising trend in the proportion of grade 2 disability (APC = 3.7 – 95%CI 2.0;5.3) and in the proportion of examined physical disability (APC = 0.6 – 95%CI 0.3;0.8); healing and examined contacts proportions were stable.

Conclusion:

Detection rates decreased while the proportions of grade 2 physical disability and examined physical disability increased.

Palavras-chave : Leprosy; Time Series Studies; Ecological Studies; Health Status Indicators.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )